Türü | Çok Amaçlı Jet |
---|---|
Durumu | Aktif Hizmette |
Dönemi | Soğuk Savaş |
Değişimleri | General Dynamics F-16XL Mitsubishi F-2 |
Birim maliyeti | F-16A/B: 14.6 milyon $ F-16C/D: 18.8 milyon $ Amerikan Doları(1998) |
Başlıca kullanıcılar | ABD Hava Kuvvetleri |
Diğer kullanıcılar | Türk Hava Kuvvetleri İsrail Hava Kuvvetleri Mısır Hava Kuvvetleri |
İlk uçuş | 2 Şubat 1974 |
Üretim adeti | ~4400 |
Hizmete giriş | 17 Ağustos 1978 |
Hizmetten çıkış | * |
Üretici | Lockheed Martin General Dynamics |
Uzunluk | 14,8 m |
Yükseklik | 4,8 m |
Genel Bilgiler
Bugün dünyada 24 ülkenin hava kuvvetleri F-16 savaş uçağının değişik modellerini kullanmaktadır.[2] Günümüzde ABD Hava Kuvvetleri için olmasa da ihracat için geliştirilmiş sürümleri üretilmektedir. 1993 yılında General Dynamics uçak üretim hakkını Lockheed firmasına satmış, Lockheed firması, Martin Marietta firması ile birleşerek Lockheed Martin adını almıştır.F-16 it dalaşı için sayısız yenileştirmeye girmiş, daha iyi bir görüş için konopi su damlası şeklinde yapılmış, yüksek G kuvvetiyle yapılan dönüşlerde pilota kolaylık sağlaması için kontrol kolu sağa alınmış ve pilota etki eden G kuvvetini azaltmak için pilot koltuğu arkaya doğru eğik yapılmıştır. Silahları gövde içindeki M61 Vulcan top ve on bir yükleme noktasına takılabilen çeşitli füzelerden oluşmaktadır. Ayrıca 9G'ye dayanabilen ilk avcı uçağıdır. İtiş-ağırlık oranı 1'den yüksek olmamak koşuluyla güçlü tırmanabilmekte ve gerektiğinde dik olarak da hızlanabilmektedir. F-16'nın resmi adı Savaşan Şahin olmasına rağmen, pilotlar ondan Viper diye bahsederler.
F-16'nın ABD Hava Kuvvetleri'nde 2025 yılına kadar serviste kalması düşünülmektedir. F-16'lar ile değiştirilecek F-35 Lightning II uçakları 2011'de servise girmeye başlayacak ve kademeli olarak F-16'lar, F-35 Lightning II uçaklarıyla yer değiştirecektir.
F-16 çok amaçlı bir av-bombardıman uçağıdır. Silahlarını hava ve kara hedeflerine çok yüksek hassasiyetle sevk edebilir. F-16 nın yapımında F-15 ve F-111 gibi kendini ispatlamış uçakların teknolojilerinden yararlanılmıştır. F-16 güçlü radarı sayesinde alçaktan uçan uçakları bile tespit edebilir. F-16 dünyada ilk Elektronik Kumandalı Uçuş (İngilizce: Fly By Wire) yani uçuş kontrol mekanik aksamı elektronik sistemlerle yönetilen ilk savaş uçağıdır. F-16'nın manevra kabiliyeti çok yüksek ve atiktir. Bu da F-16'yı kullanımı zor uçaklar kategorisine sokar. F-16'da HUD, HOTAS, "Cam" Kokpit gibi özellikler de kullanılmıştır. F-16 tam yüklü olarak yaklaşık 9g'ye dayanabilir (hava yer görevlerinde azami 5.5g).
Çok yönlü taktik ve avcı uçağı olan F-16 uçakları havadan havaya ve havadan yere savaş kabiliyetine sahiptir. F-16C serisi tek kişilik F-16D serisi ise çift kişiliktir. F-16 uçağında turbofanlı tek motor mevcuttur. Hava alığı yere çok yakın olduğu için YAMAHA (motora giren yabancı maddelerin yarattığı hasar) alması çok kolaydır. Bu nedenle uçağın bulunduğu ve taksi yaptığı yerlerin en ufak maddelerden dahi arındırılması gerekir. Ayrıca bu hava alığı uçak üzerinde çalışan personel için son derece tehlikelidir. Uçak en düşük seviyede çalışırken bile motor bir insanı çekebilecek kadar emiş gücü oluşturup bir kazaya neden olabilir. Bu tür kazalar ülkemizde de yaşanmıştır ve maalesef ölümle sonuçlanmıştır.
F-16 uçağının tek motorlu olması nedeniyle uçağa elektrik ve hidrolik takat gelmediği zamanlarda acil olarak takat sağlayan ünite (EPU) devreye girer. Bu sistemde yakıt olarak kullanılan Hidrazin insan vücuduna temas ettiğinde veya buharına maruz kalındığında sağlık açısından zararlı etkilere sahiptir. Bundan dolayı kaza/kırım olaylarında ya da acil durumlarda uçağa yaklaşmadan önce uçağın sağ yan tarafında bulunan gösterge ve dedektörler iyice kontrol edilir, uçağa herhangi bir müdahelede bulunmadan önce EPU sistemi emniyet pimi takılarak ve pilot kabininden OFF edilerek devreden çıkartılır.
Teknik Özellikleri (F-16C Blok 40)
- Boyut Doneleri
- Uzunluk: 15.03 m (49.31 ft)
- Kanat Genişliği: 9.45 m (31.00 ft)
- Yükseklik: 5.09 m (16.70 ft)
- Kanat Alanı: 27.88 m2 (300 ft2)
- Ağırlık Doneleri
- Boş Ağırlık: 8.495 kg (18.725 lb)
- Tipik Yükleme: 10.780 kg (23.765 lb)
- Azami Ağırlık: 17.010 kg (37.500 lb)
- Yakıt Kapasitesi :
- Dahili: 3.105 kg (6.846 lb)
- Harici: 3.066 kg (6.760 lb)
- Azami Faydalı Yük: 7.800 kg (17.200 lb)
- Güç Kaynağı
- Motor: 1 x General Electric F110-GE-100
- Motor Gücü: 17.155 lbf (76.3 kN)
- Performans
- Azami Hız:
- Tırmanma Hızı: 254 m (834 ft) /sn
- Servis Tavanı: 15.240 m (50.000 ft)
- Menzil:
- Yüksüz ve azami yakıt ile 3.890 km (2.100 nm)
- Tipik yükleme ile 1.000 km (540 nm)
- Kanat Hücum Açışı: 40°
- Kanat Açıklık Oranı: 3.0
- Planlanan Hizmet Ömrü: 8.000 saat
- Personel
- F-16A/C/E: 1 Pilot
- F-16B/D/F: 2
- F-16I : 1 Pilot + 1 Silah/Radar Sistem Operatörü
Silah Sistemleri
- Top
- 1 x 20 mm M61A1 Vulcan (512 mermi)
- Havadan Havaya Muharebe Füzeleri AAM
- 6 x AIM-9 Sidewinder
- 6 x AIM-120 AMRAAM
- 6 x Python-4
- 4 x R.550 Magic II
- 4 x IRIS-T
- Havadan Karaya Taaruz Füzeleri
- 6 × AGM-65 Maverick
- 4 × AGM-88 HARM
- 2 × AGM-154 JSOW
- 2 × AGM-158 JASSM
- 4 × BLU-107 Durandal
- 2 × AS-30L
- 2 × AGM-142 Have Nap (Popeye II)
- Gemi Taarruz Füzeleri
- 2 × AGM-119A Penguin
- 2 × AGM-84 Harpoon
- Bombalar
- Nükleer Bomba
- B61
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder